۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

تسلیم پاسخ اسرائیل به گزارش گولدستون

سرائیل: «حماس غیرنظامیان را
سپر بلای خود قرار داده بود»

در ارتش اسرائیل رسم بر آن است که در مورد هر واقعه و به ویژه هر لطمه ای که به افراد غیرنظامی وارد می آید، بررسی و تحقیقات گسترده انجام می گیرد که پرونده آن حفظ می شود.
در گزارشی که امروز اسرائیل به سازمان ملل می دهد، اصول مبارزه با سازمان های چریکی تشریح گردیده و بر این واقعیت انگشت گذاشته شده که اصول تعیین شده درباره جنگ متعارفی بین دو ارتش را نمی توان با موارد مربوط به نبرد با سازمان های ترور همسان دانست. زیرا در حالی که در مورد نخست، سربازان دو طرف دارای اونیفورم هستند و نظامی و غیرنظامی را به آسانی می توان از هم تشخیص داد، چریک های حماس لباس غیرنظامی به تن دارند و نمی توان آنان را از غیرنظامیان تشخیص داد.
علاوه بر این، چریک های حماس برای جلوگیری از تلفات خود، و همچنین به منظور وادار ساختن سربازان اسرائیلی به خودداری از تیراندازی به سوی آنان، افراد غیرنظامی و به ویژه زنان و کودکان را سپر بلای خود قرار می دادند. آن ها همچنین انبارهای اسلحه خود را در داخل خانه افراد و حتی مساجد و مدارس قرار داده بودند و از داخل خانه ها و یا پشت بام اماکن عمومی (و از جمله مدارس و مساجد) به سوی سربازان اسرائیلی آتش می گشودند و اسرائیلیان چاره ای جز دفاع نداشتند.
در گزارش اسرائیل گفته شده که در هیچ موردی، سربازان اسرائیلی به طور عمدی به سوی افراد غیرنظامی آتش نگشوده اند و هرگز زنان و کودکان را عامدانه هدف قرار نداده اند، و اگر مواردی پیش آمده به علت آن بوده که حماس این افراد را سپر بلای چریک های خود قرار داده بود.
حماس نیز واکنش خود را به گزارش گولدستون آماده کرده و قرار است امروز آن را ارائه دهد. ولی بعید می نماید که حماس واقعا اقدامی درباره جنایات افراد خود علیه افراد غیرنظامی اسرائیل انجام داده باشد. حماس نه تنها به افراد کمیسیون گولدستون اجازه تحقیقات ازاد نداد، بلکه گزارش های آن نیز ساختگی و از واقعیات به دور بود.
در گزارش حماس ادعا شده که حملات موشکی به سوی خاک اسرائیل، به هدف آسیب رساندن به مواضع نظامی بوده و اگر به شهرها و شهرک ها اصابت کرده و موجب قتل شهروندان اسرائیلی گردیده، به علت اشتباه در هدف گیری بوده است!!

بحث اصلی: برپائی کمیسیون تحقیق غیرنظامی
برای رسیدگی به رفتار ارتش در جنگ

در گزارش گولدستون حملات موشکی کورکورانه حماس و دیگر سازمان های تروریستی به سوی نواحی مسکونی اسرائیل که هدف عامدانه آن کشتن زن و کودک و مرد و جوان بوده، "جنایت جنگی" توصیف گردیده است. در هشت سال پیش از عملیات "سرب گداخته" و در جریان این عملیات، گروه های ترور هزاران موشک و راکت و خمپاره به سوی اسرائیل پرتاب کردند که ده ها نفر قربانی گرفت و خسارات مختلفی به خانه ها و ساختمان ها وارد آورد.
اسرائیل به زودی بخش دیگری از گزارش خود را به سازمان ملل ارائه خواهد کرد. این گزارش شامل پاسخ اسرائیل نسبت به درخواست مطرح شده در گزارش گولدستون در مورد لزوم برپائی یک هیات تحقیقاتی بی طرف و حقوقی برای رسیدگی به ادعاهای مطرح شده در گزارش است.
ارتش اسرائیل با این خواسته مخالفت می ورزد و بر این باور است که دخالت های قضائی در امور نظامی، به روحیه سربازان لطمه می زند و فرماندهان را زیر فشار بیشتر قرار می دهد و در واقع حق دفاع را از ارتش اسرائیل سلب می کند.
فرماندهان اسرائیلی می گویند در حالی که سرباز اسرائیلی می کوشد همه موازین اخلاقی و انسانی را حتی در دشوارترین شرائط جنگی حفظ کند، چریک های فلسطینی خود را به هیچ یک از اصول اخلاقی و بین المللی پای بند نمی دانند و در جریان عملیات جنگی به هر ترفند غیرقانونی برای پیشبرد هدف های خود دست می زنند.
در اسرائیل بحث شدیدی درباره لزوم برپائی کمیسیون تحقیق قضائی جریان دارد و هنوز در این باره تصمیم قطعی گرفته نشده است. مقامات ارتشی تاکید می کند که بخش دادستانی ارتش که از حقوقدانان برجسته تشکیل شده، در یک سال اخیر در این زمینه فعالیت تحقیقاتی گسترده داشته و در آینده نیز هرگاه لزومی پیش آید به آن ادامه می دهد.
برخی حقوقدانان اسرائیلی می گویند که این کشور چاره ای جز گردن نهادن به این خواسته ندارد، در غیر این صورت ممکن است شورای امنیت تصمیم بگیرد یک کمیسیون تحقیق بین المللی در این باره برپا کند، که آن را به صلاح اسرائیل نمی دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

 

جديدترين كدهای جاوا

جديدترين كدهای جاوا